دنیای تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

تاریخچه لپ تاپ

لپ تاپ چیست؟

لپ‌تاپ (به انگلیسی: Laptop) ، به رایانه شخصی کوچک، سبک و قابل-حمل گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی عبارت رایانه کیفی را به جای "لپ‌تاپ" پیشنهاد داده است. 
وزن لپ‌تاپ معمولاً بین ۱ تا ۷ کیلو است که به اندازه و مواد مصرف شده در ساخت آن بستگی دارد. این رایانه کوچک‌تر از رایانه‌های رومیزی است و می‌تواند با یک باتری کار کند یا از یک آداپتور AC/DC خارجی تغذیه شود. بسیاری از آن‌ها چند سلول ۳ ولت دارند که در اجرای عملکرد ساعت و دیگر فرایندها در هنگام قطع برق مفید است. لپ‌تاپ‌ها به‌طور کلی دارای همان اجزایی هستند که در یک رایانه رومیزی وجود دارد ولی با این تفاوت که تا جای ممکن از وزن و اندازه آن‌ها کاسته شده‌است. لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش بلور مایع هستند و چند طرح حافظه در آن‌ها برای RAM در نظر گرفته شده‌است. لپ‌تاپ‌ها دارای یک صفحه کلید سرخود هستند و یک ماوس نیز روی صفحه زیرین ولی می‌توان صفحه‌کلید و ماوس خارجی و جداگانه نیز به آن‌ها متصل کرد. 
در یک لپ‌تاپ استاندارد همه اجزا و ورودی‌ها و خروجی‌هایی که در یک رایانه رومیزی دیده می‌شوند با هم ترکیب شده و یک واحد را به وجود می‌آورند. این اجزا عبارتند از: نمایشگر رایانه، بلندگوی رایانه، صفحه‌کلید، دیسک‌گردان نوری، الخ لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۱۶ وب‌بین و میکروفون را نیز درون خود دارند. بعضی از لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۱۶ دارای صفحه لمسی هستند. لپ‌تاپ‌ها معمولاً شارژر دارند. ویژگی‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌ها با توجه به مدل، ساخت و قیمت متفاوت است.


تاریخچه لپ تاپ چیست؟
با نگاهی به مسیر تغییر و تحول لپ تاپ ها می توانیم بگوییم لپ تاپ هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می نماییم در ابتدا ظاهری بسیار ساده و ابتدایی داشتند.با بررسی تاریخچه ی این لپ تاپ ها می توانیم بررسی نماییم چطور این دستگاه های ساده به لپ تاپ های امروزی تبدیل شده اند. با ورود لپ تاپ ها در واقع علاقه ی کاربران نیز از کامپیوترهای حجیم و بسیار سنگین رومیزی به این سمت گرایش پیدا کرد.امروزه اغلب افراد ترجیح می دهند از یک کامپیوتر قابل حمل و سبک استفاده نمایند.
با پیشرفتهایی که در این زمینه انجام شده است، لپ تاپ های جدید هر روز سبکتر و باریکتر از قبل می شوند در حالی که از نظرسخت افزاری و قطعات داخلی، بسیار پرقدرتتر و پیشرفته تر از قدیم شده اند و میزان دوام نگه داشتن شارژ باطری های آنها نیز بیشتر شده است. در ادامه مقاله لپ تاپ چیست؟ با نگاهی به زمان قدیم اقدامات اساسی و موثر در ظهور تاریخچه  این کامپیوترهای قابل حمل را بررسی خواهیم نمود و تاثیر آن ماشین های ابتدایی بر روی لپ تاپ های مورد استفاده ی کنونی ، خواهیم نوشت.

 

لپ تاپ ها قسمت های مهمی دارند :

۱.اندازه:اندازه لپ تاپ ها از ۱۱.۶ اینچ شروع می شود و تا ۱۷.۳ اینچ  ادامه پیدا می کند. بیشتر سازندگان لپ تاپ های برند مثل اپل، ایسوس، ایسر و لنوو نمایشگر های ۱۳.۳ و ۱۵.۶ ارائه می دهند.

 

۲.cpu:سی پی یو یا پردازنده را معمولا مغز هر رایانه می دانند که یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر به حساب می آید که وظیفه آن پردازش اطلاعات می باشد.

از بهترین و قوی ترین سی پی یو برای لپ تاپ ها اینتل core i7 , core i5 می باشد.لپ تاپ های امروزی دو هسته ای ، چهار هسته ای و هشت هسته ای هستند که باعث می شود سرعت پردازش بسیار بالایی داشته باشند.

 

۳.RAM:در گذشته خیلی کم پیش می آمد که برای لپ تاپ هایمان به حافظه ای بیش تر از ۴ گیگ احتیاج داشته باشیم، اما امروزه حداقل این مقدار برای لپ تاپ ها ۸ گیگ است

ویژگی بسیار خوبی که در لپ تاپ ها جدیدا استفاده می شود این است که قابلیت ارتقا دارند و حتی حافظه آن ها افرایش پیدا می کند.

 

 
اولین لپ تاپ تولید شده در سال ۱۹۸۱با نام Osborne 1

Osborne 1 را اکثرا به عنوان پدربزرگ لپ تاپ حساب می نمایند. این لپ تاپ دارای مانیتور ۵ اینچی، دو درایور فلاپی، باطری ، مودم و صفحه کلید بود که به بازار عرضه شده بود. این کامپیوتر در آن زمان بسیار بزرگ و سنگین و وزن آن در حدود ۱۱ کیلوگرم بود ولی مشخصات و ویژگی های یک لپ تاپ را دارا بودند. درست است که ویژگی های لپ تاپ های کنونی را نداشتند ولی چون کاربران می توانستند آن را به محل کار خود یا سفر ببرند، بسیار مورد توجه قرار گرفت. قیمت این لپ تاپ در حدود قیمت بالای  ۱۷۹۵ دلار فروش می رفت که امروزه به پول ما  ۵۰۰۰ دلار می‌شد.

 
اولین لپ تاپ کشویی با نام Grid Compass 1101 در سال ۱۹۸۳
اولین لپ تاپ که مشابه لپ تاپ های امروزی بود،Grid نام برده می شود.Grid دارای طراحی کشویی بود که وقتی لپ تاپ استفاده می شد، صفحه ی نمایش آن جمع می شد.این فناوری جدید در طراحی این لپ تاپ، باعث راحتی در حمل و نقل آن می شد زیرا که هم صفحه نمایش و هم کیبورد بسته می شدند و آسیب نمیدیدند. این طراحی بسیار زیبا در کامپیوترهای کنونی نیز مورد استفاده قرار گرفته است . این لپ تاپ چون بسیار قیمت بالایی داشت که حدودا ۱۰۰۰۰ دلار معادل با ۲۵۰۰۰ دلار امروزی می شد، نتوانست خیلی پیشرفت نماید.


اولین نوت بوک ها با نام های Compaq LTE و Compaq LTE 286 سال ۱۹۸۹
با اینکه لپ تاپ های قدیمی قابل حمل حساب می شدند ولی همچنان بسیار بزرگ و سنگین بودند و نمی شد به راحتی آن را جا به جا کرد. دو لپ تاپ نام برده شده که به عنوان اولین نوت بوک های جهان بودند، سایزی به اندازه ی یک دفتر را داشتند.حمل این نوت بوک های برای افرادی مخصوصا کسانی که دایم در سفر بودند، بسیار لذت بخش بود. دراین دو لپ تاپ درایو هارد دیسک و فلاپی در داخل خود دستگاه قرار گرفته شده بود که آن را سازگارتر می نمود.درایور  Compaq LTEدرحدود ۲۰ مگابایت حافظه و برای ۱Compaq LTE 286 حدود ۴۰ مگا بایت تعبیه شده بود.


اولین لپ‌تاپ کمپانی اپل با نام مکینتاش سال ۱۹۸۹
اولین لپ تاپ شرکت اپل در سال ۱۹۸۹ و همزمان با مدل های قبلی عرضه شد.این لپ تاپ به کوچکی لپ تاپ های قبلی نبودند ولی تفاوت اصلی آن صفحه نمایش با کیفیت و باتری قابل شارژ آن بود که آن را متمایز می نمود. این لپ تاپ مکینتاش بخاطر سایز و وزن بالا در بین کاربران محبوب نبود ولی باعث ایده گرفتن رقیبان شد که در آینده بتوانند کامپیوتری مشابه تولید نمایند.


کمپانی اپل با نام پاور بوک ۱۰۰ در سال ۱۹۹۱
اپل در سال ۱۹۹۱ اولین سری از لپ تاپ های خود را با نام پاوربوک  به بازار روانه کرد.سه لپ تاپ با نام های ۱۰۰، ۱۴۰ و ۱۷۰که بسیار قوی تر و موفقتر از کمپانی های قبلی، خود را نشان دادند. این سری هایی که نام برده شد جزو طراحی اصلی در لپ تاپ های مدرن امروزه شد که دارای خصوصیات منحصر به فرد بودند. یکی از خصوصیات این لپ‌تاپ، کیبورد آن بود که در نیمه بالایی صفحه ، قرار گرفته بود وفضایی برای استراحت دستها و همچنین  برای گوی متحرک درنظر گرفته شده بود. تا قبل از این در لپ تاپ ها صفحه کلید در جلوی آنها بود و فضای بالای آن کلید های مختلف لپ تاپ موجود بود. سیستم عامل این لپ تاپ به حالت گرافیکی درآمده بود که این ویژگی ها باعث شد که لپ تاپ های پاوربوک کلید اساسی در طراحی لپ تاپ های جدید باشد.

ت بوک و لپ تاپ، کامپیوتر های قابل حمل هستند. امروزه اینترنت در همه جا حضور دارد و مردم در همه جا به لپ تاپ یا نوت بوک نیاز پیدا می کنند. 
به خاطر داشته باشید بدلیل آنکه تحرک نخستین ضرورت زندگی مدرن است، لپ تاپ های اولیه معرفی شدند که لپ تاپ بسیار پیش پا افتاده ای بودند. 
لپ تاپ ها، کامپیوتر های قابل حمل است که مانیتور به صفحه کلید متصل است. که با باتری که برای آن در بدنه آن تعبیه شده،برای ساعت های زیادی به طور مداوم به کاربر اجازه کار بر روی لپ تاپ را میدهد . 
نت بوک پدیده ای است که طوفانی در جهان به پا کرده است. نوت بوک در واقع یک لپ تاپ مینیاتوری یا مینی لپ تاپ است که بسیاری از ویژگی های یک لپ تاپ استاندارد را دارد در حالی که اندازه و مهم تر از آن، قیمت این دستگاه بسیار کاهش یافته است. از آنجایی که آنها بسیار سبک هستند و همانند یک دستیار دیجیتال شخصی عمل می کنند ،مردم آنها را subnotebook یا دستگاههای Ultraportable می نامند.
حالا که می دانیم لپ تاپ و نوت بوک دستگاه های مشابهی هستند، پس چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ و چرا یکی در بازار برای فروش است در حالی که دیگری عملیات ها و برنامه ها را به نحو بهتری اجرا می کند ؟
خب این سوال را می توان با فکر کردن در مورد مدیران رده بالای پروازی که بیشترین زمان خود را بین دو پرواز می گذرانند ونیاز دارند به طور دائم با دفتر و محل کار خود و یا کارفرمایان در ارتباط باشند،پاسخ داد. 
آنها نیاز دارند که در حین پرواز فایل های مورد نیاز خود را ارسال و یا دریافت کنند. بنابراین هدف اصلی نوت بوک تامین نیازهای این بخش از افراد است و به همین دلیل است که آنها را تا جایی که امکان پذیر می باشد کوچک ، سبک و قابل حمل ساخته اند. 
 

لپ تاپ ها قسمت های مهمی دارند:


۱.اندازه: اندازه لپ تاپ ها از ۱۱.۶ اینچ شروع می شود و تا ۱۷.۳ اینچ  ادامه پیدا می کند. بیشتر سازندگان لپ تاپ های برند مثل اپل، ایسوس، ایسر و لنوو نمایشگر های ۱۳.۳ و ۱۵.۶ ارائه می دهند.


۲.cpu: سی پی یو یا پردازنده را معمولا مغز هر رایانه می دانند که یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر به حساب می آید که وظیفه آن پردازش اطلاعات می باشد.از بهترین و قوی ترین سی پی یو برای لپ تاپ ها اینتل core i7 , core i5 می باشد.
لپ تاپ های امروزی دو هسته ای ، چهار هسته ای و هشت هسته ای هستند که باعث می شود سرعت پردازش بسیار بالایی داشته باشند.


۳.RAM:در گذشته خیلی کم پیش می آمد که برای لپ تاپ هایمان به حافظه ای بیش تر از ۴ گیگ احتیاج داشته باشیم، اما امروزه حداقل این مقدار برای لپ تاپ ها ۸ گیگ است
ویژگی بسیار خوبی که در لپ تاپ ها جدیدا استفاده می شود این است که قابلیت ارتقا دارند و حتی حافظه آن ها افرایش پیدا می کند.

 

تفاوت بین نت بوک و لپ تاپ 
درایو نوری آن چیزی است که باعث سنگین تر و گران تر شدن لپ تاپ می شود. بسیاری از نوت بوک ها فاقد درایو نوری می باشند. کسانی که از نوت بوک استفاده می کنند واقعا به درایو CD و یا DVD نیازی ندارد و حذف درایو موجب سبک تر وکوچکتر شدن نوت بوک می شود. 
نوت بوک ها دارای صفحه نمایش کوچکی هستند برای استفاده مدیران پر مشغله ای که نیازی به صفحه نمایش عریض برای تماشای فیلم ندارند. آنها جهت ارسال و یا دریافت ایمیل از نوک بوک خود استفاده می کنند که این کار با یک صفحه نمایش کوچک هم امکان پذیر است. حتی برای استفاده از مرورگرها هم یک صفحه نمایش کوچک کافی است که این موضوع باعث می شود که نوت بوک ها کوچک وسبک تر باشند.
بنابراین اجرای هم زمان چند برنامه، اتصال PC به TV، ایجاد و ویرایش تصاویر و فیلم ها، کدگذاری موزیک، تماشای فیلم های HD، اجرای نرم افزارهای اداری پیچیده و غیره بر روی لپ تاپ امکان پذیر است ،و این ها ویژگی ها در نوت بوک ها وجود ندارد. 
علیرغم محدودیت هایی که وجود دارد، به دلیل سهولت حمل ونقل و نیز به دلیل ویژگی های تقریبا مشابه آن با لپ تاپ ، محبوبیت نوت بوک روز به روز بیشتر می شود.

این سه سری که در بالا نام برده شد محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران ایجاد نمود. پاور بوک های اپل بدلیل نوآوری های زیاد در طی سالیان مختلف در کسب رضایت کاربران خود موفق بوده و نوآوری های آن را در لپ تاپ های امروزی نیز مشاهده می نماییم .اولین لپ تاپ هایی که تاچ پد داشتند سری پاوربوک۵۰۰ بودند که اترنت داخلی هم داشتند.
شرکت IBM مدل ThinkPad 700 در سال ۱۹۹۲
IMB اولین لپ تاپ خود را با نام ThinkPad در سال ۱۹۹۲ به بازار روانه کرد. اولین لپ تاپ های مدرن در واقع سری هایی با نام های ۷۰۰، ۷۰۰c و ۷۰۰t وپاوربوک ۱۰۰ اپل، شناخته می شوند که به ظاهر لپ تاپ های مدرن آینده هم کمک نمود. این لپ تاپ ها دارای صفحه نمایش ۱۰٫۴ اینچی و تمام رنگی  و دارای یک پوینت در وسط به عنوان اشاره گر موس داشتند که توانایی حقیقی یک لپ تاپ را نمایش می داد.همچنین این لپ تاپ دارای هارد ۱۲۰مگابایتی و پردازنده ۴۸۶SLC نیز بود که می توان گفت رابط گرافیکی و آیکونی برقرار شده است. این لپ تاپ توانست جایزه بهترین طراحی را از آن خود بکند زیرا که دارای طراحی کاملا شیک و کاربردی بود.
در تبلیغات هوشمندانه ی این شرکت برای نشان دادن اینکه لپ تاپ چیست؟ نشان داده می شد که مثلا لپ تاپ توسط باستان شناسان استفاده شده یا به فضا ارسال شده است.همه ی اینها در اثبات توانایی این سری از لپ تاپ ها ی  ThinkPad 700بود. در نهایت می توان گفت استفاده از این ویژگی های خلاقانه و طراحی های منحصر به فرد توسط شرکت های شروع کننده ی ساخت این لپ تاپ ها، باعث ایجاد لپ تاپ های مدرن امروزه گشته است که با کارایی های مختلف در خانه، محیط کار یا مدرسه استفاده می شود.
انواع مارک های لپ تاپ یا همان برندهای لپ تاپ چیست؟


در اینجا ۱۲، برند لپ تاپ به همراه بهترین و بدترین رتبه برند در سال ۲۰۱۹ را معرفی  می نماییم.


HP (اچ پی)
HP شرکت آمریکایی میباشد که در سال ۱۹۳۹ در کالیفرنیا ساخته شد، نام آن از اول نام های هیولت و پاکارد Hewlett-Packard، سازندگان شرکت گرفته شده است.HP برترین رتبه را در سال ۲۰۱۹ به دلیل کیفیت بالا، طراحی بینظیر وخلاقیت ارزشمند به خود اختصاص داده است.
 

 
ASUS (ایسوس)
ایسوس از در سال ۱۹۹۰ در تایوان توسط ۴ تا مهندس کامپیوتر تاسیس شد. نام شرکت ایسوس از کلمه پگاسوس به معنای اسب بالدار افسانه های یونان، الهام گرفته شده است. برند ایسوس رتبه دوم سال ۲۰۱۹ را به علت نوآوری در صنعت و تنوع محصول کسب نموده است.


Dell (دل)
 این کمپانی در سال ۱۹۸۴در شمال شهر آستین، تگزاس آمریکا توسط مایکل دل به ثبت رسید.Dell  به عنوان تولید کننده لپ تاپ فعالیت خود را ادامه میدهد و در سال ۲۰۱۹ برای سومین سال پی در پی توانست مقام سوم را به  دلیل سری های سطح بالا، مدل های پر قدرت و ظاهرهای زیبا و باریک بدست آورد.


 Alienware (الین ور)

کمپانی دل، لپ تاپ های گیمینگ خود را در شرکت زیر مجموعه اش با نام Alienware ارائه داده است ، لپ تاپ هایی با کیفیت قدرت بالا و صفحه نمایش بزرگ که طرفداران خاص خود را دارد و رتبه چهارم را در ۲۰۱۹ از آن خود کرده است.

 
Lenovo (لنوو)
این شرکت در سال ۱۹۸۴ در شهر پکن تاسیس گردید نام LENOVO از دو کلمه Legend  و Novo  گرفته شده است، لنوو رتبه اول خود در سال ۲۰۱۸ را به رتبه پنجم در ۲۰۱۹ کاهش داد و این شکست به دلیل نقد و انتقاد ضعیف و عدم حمایت رخ داد.


 Razer (ریزر)
شرکت ریزر در سال ۲۰۰۵ توسط ، مین لیانگ تن و رابرت کراکوف در سنگاپور شروع به فعالیت نمود. ریزر شرکت قدرتمند در تامین تجهیزات سخت افزار ها در زمینه گیمینگ و رتبه ششم ۲۰۱۹ را کسب نموده است.


  Acer (ایسر)
ایسر شرکت تایوانی است که در سال ۱۹۷۶ توسط استن شیه ،کارولین یه وجورج هوانگ تاسیس شد و در  حوزه کامپیوتر و الکترونیک فعالیت مینماید. ایسر هم در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ دو رتبه پایین تر آمده و رتبه هفت را کسب نموده است ، او با توجه به تولید پدیده لپ تاپ مدل  Acer Swift 7 در سال جاری که به طور عجیبی باریک  است، بررسی و نقدهای ضعیفی داشته و طرح های جالبی  ارائه نکرده است.

 

 Microsoft (مایکروسافت)
مایکروسافت سال ۱۹۷۵ تاسیس و اولین دفتر خود را سال ۱۹۷۷ در ژاپن با مدیر عاملی بیل گیتس تاسیس نمود. سری ابتدایی لپ تاپ به وسیله کمپانی مایکروسافت تولید شده است. این شرکت  با اینکهاز دستگاه Surface Go در محصولتش به کار برده که قیمت زیادی نداشته و همچنین لپ تاپ  و تبلت های مناسبی را طراحی و تولید نموده در سال ۲۰۱۹ دچار افت رتبه گشته است.


Huawei (هواوی)
هوآوی در سال ۱۹۸۷ توسط آقای رن شنگفی شرکت خود را براساس بومی سازی افتتاح نمود.هوآوی لپ تاپی در سال ۲۰۱۸ تولید کرد، مدل MateBook X Pro که محبوبیت بسیاری به همراه داشت، اما در سال   ۲۰۱۹به دلیل نداشتن پشتیبانی قوی رتبه ۹ را از آن خود کرده است.


Apple (اپل)
سال ۱۹۷۶ شرکت اپل تاسیس شد که استیو جابز نقش به سزایی در پیشرفت این شرکت داشت. اپل صفحه نمایش جذاب Retina MacBook Air را ارائه نمود اما لپ تاپ های اپل به خاطره نداشتن تنوع و نوآوری جدید جذابیتی برای مخاطبان خود نداشته و همچنین مشکلات زیادی در صفحه کلید لپ تاپ ها وجود داشته است.


MSI (ام اس ای)
Msi مخفف Micro-Star International است که سال ۱۹۸۶ توسط ۵ مهندس در کشور تایوان تاسیس گردید. این شرکت در سال ۲۰۱۹ به علت نداشتن خلاقیت در طراحی و پشتیبانی بسیار بدش در رتبه ۱۱ قرار گرفته است.

 

 Samsung (سامسونگ)

در سال ۱۹۸۳ توسط لی بیونگ-چول در سئول تاسیس شد . این شرکت به علت نداشتن خلاقیت در تولید و عدم توانایی ایجاد حس اطمینان در مشتریان بابت کیفیت محصول به رتبه ۱۲ نائل گردیده است.
 

 
 

 

  • ۹۹/۰۳/۰۳
  • سیما نصر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی